Ó nem, nem Alekoszról és a többi szerencsétlenről fog szólni ez a cikk, nem süllyedünk ennyire mélyre, de a bulváros cím nem árthat. Annak idején bizonyára feltűnt néhányótoknak, hogy Ganxsta Zolee 1999-es zenéje, A való világ mennyire hasonlít az egyik külföldi 2001-es slágerre. Ellenben nem csak erre, és ezúttal nem egyértelmű feldolgozásról van szó. Ha valaki azt hitte, hogy ezzel már le is lőttem a poént, csalódni fog, most is lesz meglepetésem a cikk végén.
Kezdjük a legismertebb zenével. Ezt nem magyar viszonylatban értem, mi nyilván elég jól ismerjük Zolee munkásságát. A Crazy Town majdnem one-hit wonder együttesnek a Revolving Door című zenéje futótűzként terjedt el a világon a Butterfly sikere után (ugyanarról az albumról), hallgassunk is bele:
Nos, a szövegen kívül mennyi a különbség a magyar és a külföldi változat között? Nem sok, íme a 99-es Való világ. (Az érzékenyebb fülű olvasókat figyelmeztetném, hogy a cikkbe betoldott videó nem a cenzúrázott változat.)
Ennyi, vége a listának? Ó, dehogy, sosincs két zenével vége. Egy német hip hop együttes, a Creme de la Creme 1998-as zenéje, a Letzte Nacht is kísértetiesen hasonlít a fenti kettőre – vagy, hogy pontos legyek az időrendi sorrendet tekintve: a fenti kettő erre.
Itt bizony nem egyszerűen dallamlopás történt, tisztán hallható. Egy az egyben ugyanaz az alap. No de ki lopott kitől? Az évszámok alapján egyértelműnek tűnhet: a Crazy Town Zolitól, vagy a németektől; Zolee bátyánk meg a németektől. De nem, legalábbis úgy tudom, hogy nem.
A zenei világban viszonylag megszokott jelenség, hogy egyes együttesek vesznek hangmintákat, amelyeket utána legálisan felhasználhatnak. A fenti hangminta is ilyen: akadnak cégek, amelyek ilyen demólemezeket készítenek és adnak el. Az előadó meg megveszi és felhasználja. Tehát véleményem szerint senki nem lopott senkitől, egyszerűen csak ugyanaz a lemez akadt a kezükbe. Vannak persze olyanok, akiknek abszolút semmilyen zenei tehetségük nincs, egyszerűen csak hangmintákból állítanak össze zenéket valamilyen programmal – nem is kell túl messzire mennem, én is „írtam” így egy zenét fogadásból, véletlenül éppen 1999-ben. (Ugye, milyen ügyesen belecsempésztem a cikkbe egy önreklámot?)
Nem hiszem, hogy pont Zolee épp erre téved, de ha ő, esetleg a bandából valaki más, viszont mindenképpen hiteles közeli forrás meg tudná erősíteni vagy cáfolni a fent írtakat, boldogan kiegészíteném a cikket. A loop/sample CD-ről ugyanis konkrétan nincs infóm, enélkül pedig – bármilyen egyértelműnek is tűnik – pusztán spekuláció a fenti bekezdés.
Akad, aki mindezt egy videóban is be akarta mutatni, szóval nem én vagyok a nagy leleplező. A három zene egyben (az évszámok a videó alatt nem stimmelnek, ha valaki a Youtube-on lapozza ki):
Még mindig nincs vége... Egy olyan előadó is szerepel a listán, akiről nem is gondoltam volna, hogy szintén belenyúlt ebbe – Ákosról van szó. Ő már kicsit kavart rajta, vagy csak ugyanaz a hangminta más hangszereléssel is fenn volt azon a CD-n – nem tudom. (Ákos is jelentkezhet, ha szeretne rendet tenni a káoszban.) Tudom, hogy merre jársz:
A cikk elkészítésében tudtukon kívül segítségemre voltak az Index fórumozói is. Köszi!