Nagyon ritkán hallgatok rádiót, nem nagyon nézek zenetévét, így az újdonságok általában csak késve érkeznek el hozzám. Mégis, az egyik nap épp a HIT klipjei között Jennifer Lopez és Pitbull új slágere következett, az On The Floor. Egy ideig „semmi különös”, mígnem 1:47-nél ismerős dallam ütötte meg a fülemet:
Bizony, ez a Kaoma Lambadája a 80-as évek végéről, ami a lambadalázat indította el az egész világon, szinte mindenhol a toplista első helyét szerezte meg. Nekem meg a hosszú hajú kiscsaj tetszett nagyon a klipből gyerekként, nagyjából én is annyi idős lehettem akkor. Ő van itt baloldalt a fekete kissráccal.
No és most jön a döbbenet: nem ők voltak az eredetiek, „csak” a leghíresebbek, akik lambadáztak. Menjünk szépen sorjában visszafelé az időben. A Kaoma Márcia Ferreirától lopta az ötletet, a dal címe pedig Chorando Se Foi, évszám: 1986. Valljuk meg őszintén, a Kaoma nem sokat tett hozzá ehhez:
Még mindig nem tartunk a végénél, de majdnem. A stílusbeli átalakítások oroszlánrészét Márcia Ferreira végezte el, ugyanis az igazán eredeti változat még csak nem is diszkózene volt, hanem egy 1981-es ballada Bolíviából: a Los Kjarkas az eredeti szerző, dalnak pedig itt is más címe van: Llorando se fue. Persze a ballada kifejezés dél-amerikai kontextusban értendő. Ők arrafelé igencsak sikeresek és ismertek, tulajdonképpen a legismertebb andoki popcsapatról van szó.
Nem is lenne az igazi a poszt, ha nem lenne benne egy kis pereskedés: a Kaoma „természetesen elfelejtette” feltüntetni a Los Kjarkast szerzőként, így utóbbi csapat pert indított, amit meg is nyert.
Jó messzire jutottunk, nemde? Persze ezúttal is elmondható, hogy nem csak J.Lo kisasszony merített ihletet a Kaoma Los Kjarkas slágeréből, hanem rengetegen mások is. Sok tüccös remixét is hallottam már, de valahogy egyik sem ütötte meg a mércét (kivéve talán a Lambada 3000-et, de itt a Kaoma is besegített Gregor Saltonak, és speciel nem tüccös). Egy exkluzív példát emelek csak ki a tömegből, egy 1990-es japán feldolgozást Akemi Ishiitől.
Egészen tisztességesen sikerült, messze nem annyira gáz európai füllel hallgatva, mint mondjuk a Y.M.C.A. vagy a South Park főcímdalának a japán verziója.